خس خس سینه یک صدای سوت بلند است که در طول تنفس ایجاد می شود و در اثر التهاب و تنگ شدن برونشیول ها (راه های هوایی) ایجاد می شود. این وضعیت می تواند مزمن یا حاد باشد و در حین دم یا بازدم رخ دهد. هیچ درمان واحدی برای خس خس سینه وجود ندارد، زیرا علل بالقوه متعددی از جمله آسم، آلرژی، عفونت تنفسی و نارسایی قلبی  وجود دارد. در برخی موارد، اقداماتی مانند نوشیدن چای داغ یا ترک سیگار ممکن است برای کاهش خس خس سینه کافی باشد. در برخی دیگر، ممکن است داروهای تجویزی مانند کورتیکواستروئیدها یا گشادکننده‌های برونش ضروری باشد. با کد تخفیف دکتر دکتر میتوانید ویزیت انلاین را ارزانتر انجام دهید

درمان‌های خانگی و سبک زندگی

درمان‌های خانگی به‌ندرت به‌عنوان درمان‌های مستقل برای خس‌خس سینه کافی هستند، اما اغلب آنها مضر نیستند و می توانند در صورت لزوم برای پشتیبانی از درمان های تهاجمی‌تر کمک کننده باشند.

 

نوشیدنی‌های گرم

گاهی اوقات خس خس سینه با نوشیدن یک نوشیدنی داغ تسکین می یابد، این راه به شل شدن احتقان قفسه سینه کمک می کند و همراه با سرفه خلط راحت تردفع می شود.

نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه یا چای نیز ممکن است اثر گشاد کنندگی خفیفی نیز داشته باشند، به این معنی که به آرامش و گشاد شدن مجاری هوایی که منقبض می شوند کمک می کنند.

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۰ کاکرین، کافئین مشابه داروی تئوفیلین عمل می‌کند و می تواند عملکرد راه‌های هوایی را در افراد مبتلا به آسم تا چهار ساعت بهبود بخشد.

استنشاق بخار

استنشاق بخار یک درمان قدیمی برای احتقان قفسه سینه و خس خس سینه است. هوای گرم و مرطوب تقریباً مانند نوشیدنی‌های گرم عمل می‌کند و با شل کردن ماهیچه‌های راه‌های هوایی و شل کردن انباشتگی مسدود کننده راه‌های هوایی به تنفس راحت تر کمک می کند.

با این حال، استنشاق بخار، اگرچه آرامش بخش است، اما نشان داده نشده که علائم عفونت های حاد تنفسی را کنترل کند و در واقع اگر به جای آنتی بیوتیک ها استفاده شود، ممکن است باعث پیشرفت عفونت شود. برای یک حمام گرم و استنشاق بخار ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

تمرینات تنفسی

تمرینات تنفسی می تواند برای افرادی که از هر نوع خس خس سینه رنج می برند مفید باشد. به طور خاص دو تمرین وجود دارد که ممکن است مفید باشد.

تنفس شکمی: که به عنوان تنفس دیافراگمی نیز شناخته می شود، این کار با گسترش یافتن معده در حین دم (کشیدن دیافراگم به سمت پایین)، سپس مکیدن معده در حین بازدم (فشار دیافراگم به بالا) انجام می شود. گفته می شود که تنفس شکمی باعث انبساط کامل ریه ها نسبت به تنفس قفسه سینه می شود.

تنفس لب جمع شده: این تکنیک شامل تنفس از طریق دهان و بازدم جریان ثابت هوا از طریق لب های جمع شده است. گفته می شود که این تکنیک با کاهش سرعت تنفس راه های هوایی را برای مدت طولانی تری باز نگه می دارد و ممکن است به تنگی نفس که معمولاً با خس خس سینه رخ می دهد، کمک کند.

تکنیک‌های تنفس خودیاری اغلب توسط افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) استفاده می‌شود، اما شواهد در مورد تأثیر این تمرین‌ها برای این منظور و اینکه آیا در همه موارد مفید هستند یا خیر، متناقض است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ گزارش داد که تنفس شکمی و تنفس با لب های جمع شده می تواند حجم ریه را بهبود بخشد و سرعت تنفس را در افراد مبتلا به COPD کاهش دهد، اما لزوما تنگی نفس را بهبود نمی بخشد.

ترک سیگار

سیگار کشیدن نه تنها با تحریک التهاب در ریه ها، خطر خس خس سینه را افزایش می دهد، بلکه تقریباً همیشه علائم حاد را طولانی و بدتر می کند. حتی اگر COPD یا بیماری مزمن تنفسی دیگری نداشته باشید، اثرات منقبض کننده برونش که مربوط به دود سیگار است، ثابت می ماند.

اگر دچار خس خس سینه شدید، این عادت را کنار بگذارید و تمام تلاش خود را بکار ببرید تا از دود سیگار دوری کنید. اگر خس خس سینه مزمن یا مکرر دارید، با پزشک خود در مورد برنامه ها و کمک های ترک سیگار صحبت کنید. از مصرف ویپینگ، کشیدن ماری جوانا و قلیان نیز باید اجتناب کنید.

اجتناب از محرک ها

خس خس سینه همراه با آسم، آلرژی و COPD اغلب توسط عوامل محیطی، شیمیایی یا فیزیولوژیکی که باعث انقباض برونش و اسپاسم برونش می شوند، ایجاد می شود. برخی از محرک های رایج خس خس سینه عبارتند از:

  • هوای سرد و خشک
  • غبار
  • سوسک ها
  • ورزش
  • غذا
  • عطرها
  • داروها
  • کپک
  • شوره حیوانات خانگی
  • گرده
  • عفونت های تنفسی
  • دود
  • استرس

گاهی اوقات شناسایی محرک ها می تواند دشوار باشد. برای بررسی مواردی که می توانند در خس خس سینه نقش داشته باشند، یادداشتی از علائم خود داشته باشید که جزئیات رویدادها یا موادی را که در معرض آنها بوده اید، همراه با تاریخ ها و جزئیات مشکلات تنفسی که ممکن است تجربه کرده باشید، در آن ثبت کنید.

با گذشت زمان، الگوهایی ایجاد می شود که می توانید آنها را با یک متخصص آلرژی، که به طور ویژه برای شناسایی محرک های آلرژی و آسم آموزش دیده است، در میان بگذارید.

رطوبت ساز و فیلتر هوا

خس خس سینه می تواند توسط رطوبت کم و ذرات معلق در هوا که باعث انقباض برونشیول ها می شود تحریک و تشدید شود. یک دستگاه رطوبت ساز به ویژه در ماه های زمستان، به هوا رطوبت می افزاید و می تواند با کاهش خشکی دهان و بینی (حتی اگر خروپف می کنید) به خواب کمک کند.

برخی از مرطوب کننده های هوا مجهز به فیلترهای HEPA هستند که می توانند گرده، گرد و غبار و سایر مواد محرک را از هوا پاک کنند. از طرف دیگر، می توانید یک دستگاه تصفیه هوا مولتی فیلتر مجزا بخرید که هم دارای فیلتر هپا و هم فیلتر زغال فعال است.

تصفیه‌کننده‌ای انتخاب کنید که اندازه مناسبی برای اتاق مورد استفاده داشته باشد و دارای امتیاز ذرات ریز ۲.۵ (PM ۲.۵) باشد، به این معنی که می‌تواند ذرات معلق در هوا را حذف کند.

داروهای بدون نسخه

از جمله داروهای بدون نسخه (OTC) که ممکن است به تسکین خس‌خس سینه کمک کند، برونکودیلاتورها برای درمان آسم، آنتی هیستامین‌ها برای درمان علائم خفیف تنفسی ناشی از آلرژی، و داروهای ضد التهابی برای کمک به کاهش علائم برونشیت مربوط به یک عفونت تنفسی هستند. این داروها به صورت نسخه تجویزی نیز وجود دارند.

برونکودیلاتورهای OTC

اگر گاهی حملات خفیف آسم را تجربه می کنید، یک داروی استنشاقی بدون نسخه مانند آستمانفرین (راسپی نفرین) یا پریمتن میست (اپی نفرین) ممکن است گزینه معقولی برای شما باشد. این داروها با باز کردن و شل کردن راه های هوایی باریک عمل می کنند.

در حالی که گشادکننده های برونش OTC به طور کلی بی خطر هستند، نباید از آنها استفاده کنید، مگر اینکه توسط متخصص ریه تشخیص داده شده باشید که آسم دارید.

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، حدود ۲۰ درصد از مصرف کنندگان پریمتن میست باید از داروهای تجویزی آسم استفاده کنند و تحت مراقبت باشند.


منبع:
https://drdr.ir/mag/treatment-of-wheezing-natural-medical/