گاهی اوقات بخاری خودرو اصلا روشن نمی‌شود و گاهی اوقات روشن می‌شود، ولی هوای دمیده‌شده به‌اندازه کافی گرم نیست. علل خرابی بخاری خودرو می‌تواند متفاوت باشد. برای دریافت خدمات کارشناسی خودرو به سایت کارنامه مراجعه فرمایید. کد تخفیف کارنامه نیز در سایت معتبر تخفیف هات موجود است.

مقدار مایع خنک‌کننده کم است

 

وقتی بخاری را روشن می‌کنید و متوجه می‌شوید هوایی که از دریچه‌ها خارج می‌شود به‌اندازه کافی گرم نیست، اولین چیزی که باید بررسی کنید سطح مایع خنک‌کننده است. به‌طور معمول، سطح مایع خنک‌کننده باید بین علامت مینیمم و ماکزیمم در محفظه مربوط به مایع خنک‌کننده قرار گیرد. اگر بیش از حد کم است، باید آن را پر کنید. اگر فکر می‌کنید سریع‌تر از آنچه باید، خالی شده است، سیستم خنک‌کننده را برای وجود نشتی احتمالی مایع بررسی کنید.

هسته بخاری مسدود شده است

اگر از مایع خنک‌کننده‌ای استفاده کنید که چگالی آن با چگالی مایع مخصوص خودروی شما مطابقت ندارد احتمالا هسته بخاری را مسدود خواهد کرد. برای این کار همیشه مایع خنک‌کننده‌ای را بخرید که با مشخصات خودروی شما مطابقت داشته باشد.

اگر مایع خنک‌کننده کثیف باشد، ممکن است هسته بخاری را تا حدی مسدود کند. این مشکل معمولا در خودروهایی که مسافت زیادی را پیموده‌اند رایج است. برای رفع این مشکل باید سیستم خنک‌کننده و هسته بخاری را شستشو دهید.

ترموستات گیر کرده است

اگر ترموستات گیر کرده باشد و به‌خوبی باز و بسته نشود، متوجه می‌شوید که بخاری تا مدتی طولانی گرم نمی‌شود. البته در بیشتر خودروها خرابی ترموستات چراغ چک موتور را روشن می‌کند. یکی دیگر از علائم ترموستاتی که گیر کرده است، زمانی است که دمای موتور در زمان رانندگی در بزرگ‌راه به زیر نرمال می‌رسد.

ترموستات را بررسی کنید. اگر گیر کرده است و به‌موقع باز یا بسته نمی‌شود، باید تعویض شود.

فیلترها کثیف هستند

اگر حتی بخاری را تا انتها زیاد کرده‌اید و هنوز هوای گرم جریان نمی‌یابد، فیلترهای کابین باید بررسی شوند. اگر این فیلترها کثیف باشند، جریان هوا را از سیستم تهویه محدود می‌کنند. معمولا وقتی بخاری را روشن می‌کنید و موتور هم کاملا گرم شده است و کار می‌کند، هوای دریچه‌ها بدون توجه به سرعت خودرو باید بسیار گرم باشد. اگر هنگام رانندگی هوای بخاری گرم است ولی وقتی توقف می‌کنید سرد می‌شود، اول از همه احتمال دارد جریان مایع خنک‌کننده در هسته بخاری کم است یا هوا در سیستم خنک‌کننده موتور محبوس شده است که دلیل آن کثیف‌بودن یا انسداد فیلترهاست.

منبع: 
https://karnameh.com/blog/car-heater-not-working/